Παρασκευή, 25 Μαρτίου 2016

Δημήτρης Κατσικογιάννης : Όταν η Τέχνη γίνεται «Πολιτική».

Εγκαινιάστηκε χθες στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα η έκθεση με τίτλο «Δημήτρης Κατσικογιάννης : Όταν η Τέχνη γίνεται «Πολιτική». Η διάρκεια της έκθεσης θα είναι από 24 Μάρτη μέχρι 8 Μάη 2016.
(Στιγμιότυπα και φωτογραφίες στο τέλος της ανάρτησης).
Την εκδήλωση των εγκαινίων άνοιξε η αντιπρόεδρος της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα Άννυ Ψάρρα-Περίφανου, τονίζοντας ότι «ανοίξαμε τους ορίζοντες πέρα από την πόλη μας, κάναμε το μουσείο ένα ζωντανό κύτταρο». Στη συνέχεια διάβασε ένα χειρόγραφο κείμενο του Δημήτρη Κατσικογιάννη γραμμένο το 1962, το οποίο απευθύνεται στον πατέρα της ηθοποιού και βουλευτίνας Άννας Βαγενά μέσω του οποίου τον ευχαριστεί για την μεγάλη του συμβολή να σωθούν τα έργα του, όταν ο ίδιος συνελήφθηκε και εξορίστηκε. Αντίγραφο του παραπάνω ντοκουμέντου θα είναι στη διάθεσή μου προς δημοσίευση τις επόμενες μέρες.
«Ο Δημήτρης Κατσικογιάννης ήταν εικαστικός που αντιστοίχησε τη ζωή του με το έργο του», ανέφερε στον χαιρετισμό του ο δήμαρχος Λαρισαίων Απόστολος Καλογιάννης για να προσθέσει ότι «ήταν αυτός που απεικόνισε καλύτερα από τον καθένα τη θεσσαλική γη. Των αγώνων της, των αγροτών της που μάχονται μέχρι και σήμερα. Έργο επίκαιρο γιατί στέλνει μηνύματα αντιφασιστικά, αγωνιστικά. Πρόκειται για έναν ύμνο στους αγώνες των λαών για ελευθερία και ανεξαρτησία».
Αναλυτικά για τον Δημήτρη Κατσικογιάννη και το έργο του μίλησε η Δρ. Στέλλα Μουζακιώτου - Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης - Επιμελήτρια Εκθέσεων, η οποία είχε και την επιμέλεια της έκθεσης. Η Στέλλα Μουζακιώτου εύστοχα και ευρηματικά συνέκρινε το έργο «Γκερνίκα» του Π. Πικάσο με έργα του Κατσικογιάννη, εστιάζοντας στους κοινούς τρόπους απόδοσης της φρίκης του πολέμου, του θανάτου, της απώλειας των αγαπημένων και της ελευθερίας. Η ίδια στην ξενάγηση που ακολούθησε με  γλώσσα γλαφυρή και συνάμα ακριβή έδωσε στους επισκέπτες της έκθεσης τρόπους ανάγνωσης του έργου του καλλιτέχνη που μόνο ένας καταρτισμένος επιστήμονας μπορεί με τόσο απλό τρόπο να δώσει.

Επίσης η Στέλλα Μουζακιώτου σημειώνει μεταξύ άλλων για την έκθεση : «Η προσωπική και η καλλιτεχνική ζωή του ζωγράφου και γλύπτη Δημήτρη Κατσικογιάννη (1915-1991) είναι άρρηκτα συνυφασμένη με το μύθο του «αγωνιστή» καλλιτέχνη, θύματος και θύτη ταυτόχρονα του ιερού και αξεπέραστου χαρίσματος της καλλιτεχνικής του δημιουργίας. Υπήρξε, αδιαμφισβήτητα, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες καλλιτέχνες που έδωσε νέα πνοή στις εικαστικές τέχνες. Η δημιουργία του καταξιώθηκε μέσα από διεθνείς διακρίσεις και βραβεία και λειτουργεί ως παράδειγμα συνεχούς αναζήτησης και πειραματισμού. Είναι γεγονός ότι τα έργα του Κατσικογιάννη αναφέρονται σε πανανθρώπινες και διαχρονικές αξίες, φορείς σκέψεων και στόχων, ιδανικών και συναισθημάτων που αποδίδονται με πρωτοφανή μνημειακότητα όσον αφορά, κυρίως, στην ανθρώπινη μορφή η οποία ανυψώνεται σε καθολικό σύμβολο. H μελέτη των προσωπογραφιών του ανάγουν τις επιμηκυμένες, αρχετυπικές μορφές των συνθέσεών του στα κυκλαδικά ειδώλια και στην τέχνη των μανιεριστών και του Μοντιλιάνι. Η αποτύπωση της έντονης κίνησης και των μυών στα κλασικά πρότυπα και την αναγεννησιακή τέχνη, ενώ θεματολογικά, τα έργα του είναι επιφορτισμένα από έννοιες, όπως η μοναξιά της ύπαρξης, η επαφή και το αλληλέγγυο, η πυκνή ουσία της ζωής και ο διαρκής αγώνας των λαών που αγωνίζονται για τα ανθρώπινα ιδανικά της ελευθερίας και της δημοκρατίας».
 Μεταξύ άλλων παρευρέθηκαν ο δήμαρχος Τρικκαίων Δημήτρης Παπαστεργίου, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Τρικκαίων Βασιλένα Μητσιάδη και ο αντιδήμαρχος Κιλελέρ Αχιλλέας Χατζούλης.
Τα εγκαίνια της έκθεσης πλαισίωσαν μουσικά η Φρόσω Αστ. Κτιστάκη στο πιάνο και η Έλενα Γκατζά στο τραγούδι.









1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ΓΕΙΑ ΣΑΣ\ΧΑΙΡΕΤΕ Κύριε Δημήτρη Ζ. Γουγουλιά,
ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΙΚΟΓΙΑΝΝΗ, τον ζωγράφο.
ΤΟΝ Δημήτρη Κατσικογιάννη, ζωγράφο, με άλλον ζωγράφο επίσης Δημήτρης (νόμιζα Κατσικογιάννης κιαυτός, άν και φαίνεται ότι είχαν κάποια συγγένεια) τον\τους είχαμε κατάλυμα για μερικές μέρες τού (19) ´43, όταν ήρθαν με αποστολή του Γενικού Στρατηγείου (Ανταρτών) για να καταγράψουν τα γεγονότα\τΑντάρτικο ζωγραφίζοντες. Κιαυτό κάναν τις μέρες που μείνανε στό σπίτι μας (Ζουπάνι>Πεντάλοφος Κοζάνης), σχεδιάζοντας στο τραπέζι\εργαστήριο δίπλα στο παράθυρο της πίσω σόμπας\δωματίου, κατάλυμα για τους αντάρτες.
Μάλιστα ο Κατσικογιάννης ζωγράφισε με μολύβι προσωπογραφία του γράφοντος, δεκατεσσάρων ετών τότε, που την είχαμε αναρτημένη δίπλα στην πόρτα της άλλης σόμπας\πραστιάς. Τουλάχιστον μέχρι το 1961\1962 υπήρχε, και δεν θυμάμαι τώρα τι απέγινεν (άν και η τάση είναι να κρατιούνται κειμήλια).
Ευχαριστώ και νάστε καλά,
Ηλίας Καπετανόπουλος ομότιμος καθηγητής
(Elias Kapetanopoulos Prof. Dr., Emeritus)
Δευτέρα 11 Απριλίου\Απρίλη 2016